A projekt célja, tervezett szakmai/műszaki eredmények: Ballószög község belterületén a meglévő csapadékvíz hálózat fejlesztése, új csapadékvíz gyűjtő- és elvezető hálózattal való kiegészítése. A fejlesztés eredményeként a károk megelőzése, illetve mérséklése érdekében Ballószög Község Önkormányzata – pénzügyi lehetőségeinek megfelelően – jelen beruházással kívánja a leginkább veszélyeztetett településrészeken a csapadékvíz-gyűjtő hálózatot felújítani, a hiányzó csapadékvíz elvezető szakaszokat kiépíteni, hiszen egy heves esőzés alkalmával megnő a csapaékvíz okozta károk kialakulásának esélye. A csatorna földmedrű, burkolt, zárt kivitelben kerül megvalósításra. A földmedrű árok kialakításának célja, hogy a csapadékvizek nagyobb része a területen maradjon, az visszatartásra kerüljön és helyben kerüljön szikkasztásra, ezáltal egyrészt csak a többletvizek kerülnek elvezetésre, így kevésbé terhelik a befogadót, másrészt a felszíni és a felszín alatti vízkészletek közötti gazdálkodás ezzel elősegíthető. b) 3.1.1. A projekt szakmai-műszaki tartalma a választott önállóan támogatható tevékenységek bemutatásával: Ab) A tervezett csapadékvíz csatorna ismertetése: Ballószögi csatorna a Kossuth utca vasút felöli végétől a vasúttal párhuzamosan vezetve nyugati irányba a befogadó Kondor III/5/a csatornáig. Kossuth utca páratlan oldal – A tervezett Ballószögi csatorna és a Rákóczi utca közötti szakasz. Temető utca iskola felöli oldal – A Kossuth utca és az iskola bejárata közötti szakasz. Rákóczi utca – Az egészségház előtti szakasz: itt terveztünk zárt csatornát a balesetveszély elkerülése miatt.. Jókai utca óvoda felöli oldal – A Rákóczi utca és Zrínyi utca közötti szakasz. Zrínyi utca – Óvoda előtti szakasz: itt terveztünk zárt csatornát a balesetveszély elkerülése miatt. A projekt keretében összesen 1946 fm csatorna épül. A projekt pontos műszaki tartalmát a fejlesztési szakaszban (1. mérföldkő) mutatjuk be. 3.1.2. A projekt szakmai-műszaki tartalma a választott önállóan nem támogatható tevékenységek bemutatásával: b) A fejlesztés megvalósítása következtében minőségi paramétereiben megromlott, a fejlesztés által közvetlenül érintett közúthálózati sáv helyreállítása: Állami és Önkormányzati kezelésű úthálózat kerül átvágásra az elvezetés biztosítása érdekében, melyre sávos helyreállítás kerül betervezésre, mértéke nem haladja meg a rendelkezésre álló keretet. c) a felhívás 3.2 pontjában előírt feltételek teljesülése 1) A fejlesztés során az önállóan támogatható tevékenységek közül az A.) Belterület védelmét szolgáló vízelvezető hálózat fejlesztése, rekonstrukciója a csapadékvíz-gazdálkodás céljainak figyelembe vételével valósul meg (lásd PET 2.2). 2) A projekt a területi adottságokhoz és a vízgyűjtő-gazdálkodási tervhez illeszkedik (a Projekt-előkészítő tanulmány 2.6 pontjában került bemutatásra). 3) A felhívás e pontban szereplő előírásai az engedélyeztetési eljárás során kerülnek érvényesítésre (a vízgyűjtő-gazdálkodás egyes szabályairól szóló 221/2004 (VII.21.) Korm. rendelet 10.-11. §-ában előírt feltételek teljesülésének igazolása, környezeti állapotfelmérés a beruházás megkezdése előtt). A projekt során csak pozitív környezeti hatások jelentkeznek, káros környezeti hatás nem, valamint a projektnek nincs előre látható klímakockázata: a projekt valamennyi környezeti, esélyegyenlőségi jogszabálynak megfelel, és az energiafelhasználásra, a projekt környezetének ökológiai állapotára, a vizek állapotára és a klímaváltozásra hatása nincs. Natura 2000 területet a beruházás nem érint, nem zöldmezős beruházásként valósul meg, belterületi részt érint a fejlesztés. A klímakockázatról szóló nyilatkozat a pályázat mellékleteként benyújtásra került . 4) A csapadékvíz elvezető rendszer terhelésének csökkentése a befogadóba történő bevezetéssel és részben földmedrű árok kialakítása révén valósul meg. Az elérni kívánt cél, hogy a belterületen jelentkező csapadékvizek a tervezett földmedrű, burkolt, zárt csatornákba, majd fölös vizeket a befogadóba kerüljenek bevezetésre, mentesítve a belterületi ingatlanokat, létesítményeket a belvizek káros hatásai alól, ezáltal kielégítve a vizek helyben tartásának követelményét, valamint a káros többletvizek által okozott kártételek csökkentését, megszüntetését. A földmedrű árok alkalmazása révén elmondható, hogy a projekt a lehetőségekhez mérten a vizek helyben tartására törekszik. A fejlesztés által érintett területen (településen vagy településrészen) bekövetkezett csapadék-, bel-, vagy árvízzel vagy a felszín alóli forrásfeltöréssel (fakadó vízzel) összefüggő káreseményeket a részletesen a Projekt-előkészítő tanulmány 1.6 pontja tartalmazza és ezek igazolására a belvízkészültséggel kapcsolatos dokumentáció csatolásra került. Az elmúlt évek szélsőséges időjárási viszonyai következtében jelentősen megnőtt a településen a csapadékvíz okozta veszélyeztetettség. A 2006. év kifejezetten csapadékos volt, így vízelvezetési problémák léptek fel a település egyes részein. Az érintett terület vízmentesítése azóta se megoldott, éppen ezért, mint ahogyan a tanulmány 1.1 pontjában is részleteztük, szerepel a projekt fejlesztési helyszínei között csakúgy, mint a község középső-déli részén, a sportpálya és környéke is. A fent bemutatott események miatt településünkön az alábbi belvízvédelmi készültség került elrendelésre: I. fokú belvízvédelmi készültséget rendelt el az önkormányzat 2006.02.17-én. A községi köztemető mélyebben fekvő részére, valamint a mellette lévő Sportcentrum egy része víz alá került, a temetőben a belvíz következtében egy sír beomlott. A további károk megelőzése érdekében a helyi önkéntes tűzoltó egyesület közreműködésével a belvizet egy elvezető árok kialakításával akartuk megszüntetni. A fenti káreseményeken túl általánosságban elmondható, hogy a belvízvédekezést jelentősen megnehezíti, hogy az érintett belterületi részeken a csatorna állapota nem megfelelő, így a csapadékvíz ezeken a területeken összegyűlik, veszélyeztetve az épített környezetet. Ebből adódóan kárt tesz az épített létesítményekben, akadályozza a közlekedést, ezért az Önkormányzati testület úgy döntött, hogy a község veszélyeztetett települési részeken a meglévő csapadékvíz csatornahálózatot tovább fejleszti és bővíti. Ezen tényezők indokolják a tervezett csapadékvíz elvezető csatornarendszer teljes körű kiépítését. A beruházás keretében védendő értékek és a projekt összköltségének arányát bemutató számítás szintén a PET-ben (1.7 pont) szerepel: fő tényezőként elmondható, hogy az épületállomány (lakó és közintézményi ingatlanokat is beleértve) értéke többszöröse a beruházási értéknek. 5) A keresztező közmű kiváltások és a zárt csatornák vonatkozásában a felhívás által elvárt tervezői nyilatkozatok az 1. mérföldkőig benyújtásra kerülnek. 6) Csak a helyben, illetve a területen vissza nem tartható, ott nem hasznosítható többletvizek kerülnek elvezetésre: a csapadékvizek helyben tartásáról, azok visszatartásáról gondoskodik a tervezett földmedrű csatorna létesítése. 7. A megvédett területen található épített környezet értéke jelentősen meghaladja a beruházás összegét: az alátámasztó számítás a PET 1.7 pontjában került bemutatásra. 8. A Területi Vízgazdálkodási Tanács szakvéleménye az 1. mérföldkő során, a vízjogi engedélyes terv birtokában kerül megkérésre és ezt követően benyújtásra. A 9-15. pontokban foglalt kötelezettségeknek és szakmai elvárásoknak a projektgazda megfelel, illetve eleget fog tenni a projektfejlesztés és a projekt megvalósítása során. A 9. pontban említett szimulációs modellezés készítse a projekt összköltségéből és a települési lakosságszámból adódóan elhagyható. 16) A kötelező szemléletformálás tervezett költsége és tartalma a PET 2.3 pontjában bemutatásra került. A részleteket az 1. mérföldkő során mutatjuk be. 17) A projekt összköltségéből adódóan költség-haszon elemzés készítése nem szükséges. d) a felhívás tartalmi értékelési szempontok pontjában előírt feltételek teljesülése 1.1 A projekt összhangban van a felhívás céljaival, és a támogatást igénylő megfelel a felhívás 4.2 és az ÁUF 2. pontjában foglatlaknak. 1.2 A település nem rendelkezik ITS-el. 1.3 A PET 2.2 pontjában bemutatott szakmai tartalom illeszkedik a területi adottságokhoz és 2.6 pontjában leírtak alapján illeszkedik a hatályos VGT-hez. 2.1.A helyzetértékelést vízügyi szakember közreműködésével készítettük, megfelelő szakmai alapossággal. 2.2 A védendő érték jelentősen meghaladja a beruházás értékét (számítás a PET 1.7 pontjában) 2.3 A fejlesztés nem érint sérülékeny vízbázis védőterületet. 2.4 A felszíni vizek védelméről szóló 27/2004. (XII. 25.) KvVM rendelet szerint a terület a felszín alatti víz állapota szempontjából érzékeny területen fekszik.2.5 A fejlesztési munkák a 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet 2. § 19. pont. szerinti nem magas talajvízállású területen valósul meg. 2.6 A fejlesztés a 78/2008 (IV.3.)Korm rendelet értelmében természetes fürdőhelyet nem érint. 2.7-2.8- 2.9: A tervezett műszaki megoldások alapján biztosított a kijelölt területek védelme, a helyzetértékelésben bemutatott problémák megoldására megfelelően reagál – a vízgyűjtő terület levezetése teljeskörű lesz az érintett településrészen. 3.1 A korábbi – a település jelen beruházással érintett területe kapcsán felmerült káresemények, hiányosságok bemutatásra kerültek (elrendelő és megszüntető határozatok, vis maior adatlapok), valamint a védendő értékek bemutatása számítással megfelelően alátámasztásra került, mely alapján a fejlesztési igény megalapozott. 4.1-4.2 A kockázatok felmérésre és beazonosításra kerültek, az egyes tevékenységek időbeli ütemezése egymásra épülő, logikus (PET. 2.12 pontja). 5.1 A projekt része a szemléletformálás, mely a PET 2.3 pontjában bemutatásra került. A részletes tartalom a projektfejlesztés szakaszában kerül kidolgozásra. 5.2 A projekt műszaki tartalma a vízvisszatartásra koncentrál a PET 2.8 pontjában leírtak alapján. 6.1 A projekt nem konzorciumban valósul meg. 6.2 A fejlesztés gazdasági területi besorolású területet védelmére nem irányul. 7.1 A fejlesztés nem kapcsolódik más a TOP intézkedéseinek projektjeihez azonban a tervezett fejlesztés célját tekintve kapcsolódik a település korábbi, a PET 1.5 pontjában bemutatott vízgazdálkodási célú fejlesztéseihez. A fejlesztés nem kapcsolódik közvetlenül megyei, országos fejlesztéshez. Önkormányzatunk a projektjét önállóan nyújtja be, így más önkormányzati konzorciumi tagok fejlesztéseihez való kapcsolódás sem mutatható ki. 8.1 Az önkormányzat jelenleg és a jövőben is közmunka program keretében tartja fenn a meglévő csatornahálózatát. Amennyiben közmunkaprogram keretében a jövőben nem lesz lehetőség a fent említett munkálatok elvégzésére, úgy az önkormányzat vállalja, hogy saját embereivel tartja majd fenn a kötelező 5 éves fenntartási időszakban a fejlesztést.(PET 2.13. pontja) 8.2 A kiépítendő mű éves fenntartási tevékenységei kapcsán a fenntartási időszakban maximum négyszeri kaszálással számolhatunk. A fent említetteknek megfelelően ezt közmunka program keretében kívánja elvégezni az önkormányzat. Amennyiben szükségessé válik, a fent említett feladat elvégzésére 100 000.-Ft-ot az önkormányzat éves szinten elkülönít az adott évi költségvetés terhére. 9.1 A településüzemeltetési feladatok ellátásában közmunka programban foglalkoztatott hátrányos helyzetűek, illetve közfoglalkoztatottak is részt vesznek jelenleg is. A projekt eredményeinek fenntartása során is tervezett a közmunkaprogram folytatása a hátrányos helyzetűek számára (munkanélküliek, alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők). A megvalósítási folyamatba hátrányos helyzetű lakos nem kerül bevonásra.10.1 A tervezés során a költséghatékony megoldásokat helyezzük előtérbe. 11.1-2 A PET 2.2 pontjában bemutatott indikátor összhangban van a támogatási kérelemben szereplő indikátorral. A projekt során megépül 1946 fm csatorna. e) A projekt terület- specifikus értékelési szempontok általi minősítése: 1.1) A projekt illeszkedik Bács-Kismun megye Területfejlesztési Programjának 2.2 fejezetéhez, hiszen a projekt hozzájárul a település külső természeti hatásokkal szembeni ellenálló képességének erősítéséhez. Ezen belül a vízkészlet-gazdálkodás, vízkárelhárítás és vízvisszatartás beavatkozásokhoz kapcsolódik. Hozzájárul a megyei specifikus célok teljesüléséhez: „A vállalkozásoknak és a lakosságnak vonzó települési környezet kialakítsa”. 1.2) A fejlesztéssel érintett bel- és csapadékvízvédelmi létesítmények hossza 1946 méter.(PET 2.2. pontja) 2.1) A projekt a Kecskeméti Járásban valósul meg, mely a 290/2014. (XI.26) Korm. rendelet alapján nem Kedvezményezett járás. 2.2) A 105/2015. (IV.23) Korm. rendelet alapján Ballószög társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból nem kedvezményezett település és nem jelentős munkanélküliséggel sújtott település. 2.3) Ballószög település a Homokhátsági települések közé tartozik a Bács-Kiskun Megyei ITP 4.2 pontja értelmében. 3.1) A projekt által érintett fejlesztési terület közvetlenül nem halad át Gip vagy Gksz besorolású területen. 4.1) A védendő területen történt káresemények igazolására fotódokumentáció és az elrendelő határozatok benyújtásra kerültek. (PET 1.6. pont) 4.2) A fejlesztés keretében tározó létesítésére nem kerül sor. (PET 2.2 pont) 4.3) A fejlesztéssel érintett utcák jellegéből adódóan kizárólag földmedrű csatornák kialakítására nincs lehetőség, (indoklás a PET2.4 pontjában), azonban vizek helyben tartása érdekben földmedrű csatorna is megvalósításra kerül. 5.1) A projekt 1 db önállóan támogatható tevékenységet tartalmaz, mely a felhívás 3.1.1 pontja szerinti A/b tevékenység. 5.2) A projekt 1 önállóan nem támogatható tevékenységet tartalmaz, mely a felhívás 3.1.2 pontja szerinti b (útburkolat helyreállítás) tevékenység.